مجموعه عظیمی از اسناد فاش شده گوگل، به صورت بی سابقه برخی از مهم ترین عناصری را که گوگل برای رتبه بندی محتوا استفاده می کند را آشکار کرده است.
به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، هزاران سند که به نظر می رسد از پایگاه ذخیره سازی داخلی مربوط به رابط برنامه نویسی محتوا گوگل است، در تاریخ ۱۳ مارس ۲۰۲۴ توسط یک ربات خودکار به نام <<ربات کد یوشی>> در گیت هاب منتشر شد. این اسناد اوایل این ماه توسط <<رند فیشکین>>، یکی از بنیان گذاران <<اسپارک تورو>> به اشتراک گذاشته شد.
اسناد فاش شده، نگاهی اجمالی به نحوه عملکرد الگوریتم رتبه بندی گوگل ارائه می دهند، که برای متخصصان سئو که می خواهند بفهمند این الگوریتم چگونه کار می کند، بسیار با ارزش است. این فاش شدن اسناد گوگل احتمالا یکی از بزرگترین رویدادهای مرتبط با سئو و جستجوی گوگل در طول تاریخ خواهد بود. پیش از این در سال ۲۰۲۳، افشای عوامل رتبه بندی جستجوی Yandex، نگاهی بی سابقه به این موضوع به کاربران داده بود و یکی از مهم ترین اخبار آن سال بود.
مجموعه عظیمی از اسناد فاش شده گوگل، به صورت بی سابقه برخی از مهم ترین عناصری را که گوگل برای رتبه بندی محتوا استفاده می کند را آشکار کرده است.
به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، هزاران سند که به نظر می رسد از پایگاه ذخیره سازی داخلی مربوط به رابط برنامه نویسی محتوا گوگل است، در تاریخ ۱۳ مارس ۲۰۲۴ توسط یک ربات خودکار به نام <<ربات کد یوشی>> در گیت هاب منتشر شد. این اسناد اوایل این ماه توسط <<رند فیشکین>>، یکی از بنیان گذاران <<اسپارک تورو>> به اشتراک گذاشته شد.
اسناد فاش شده، نگاهی اجمالی به نحوه عملکرد الگوریتم رتبه بندی گوگل ارائه می دهند، که برای متخصصان سئو که می خواهند بفهمند این الگوریتم چگونه کار می کند، بسیار با ارزش است.این فاش شدن اسناد گوگل احتمالا یکی از بزرگترین رویدادهای مرتبط با سئو و جستجوی گوگل در طول تاریخ خواهد بود.پیش از این در سال ۲۰۲۳، افشای عوامل رتبه بندی جستجوی Yandex، نگاهی بی سابقه به این موضوع به کاربران داده بود و یکی از مهم ترین اخبار آن سال بود.

محتوای اسناد چیست؟

بر اساس اطلاعاتی که تاکنون از رند فیشکین (بنیان گذار SparkToro) و مایکل کینگ (مدیرعامل iPullRank) به دست آمده، جزئیات مربوط به اسناد داخلی به شرح زیر است:به روز بودن: بر اساس مستندات، به نظر می رسد این اطلاعات تا مارس ۲۰۲۴ به روز بوده است.ویژگی های رتبه بندی: در اسناد مربوط به رابط برنامه نویسی، 2596 ماژول با 14014 ویژگی مرتبط با رتبه بندی نمایش داده شده است.وزن دهی: اسناد به نحوه وزن دهی ویژگی های رتبه بندی اشاره نمی کنند، بلکه صرفا وجود این ویژگی ها را تایید می کنند.تنظیم کننده ها (Twiddlers): به گفته کینگ، این ها توابعی برای تنظیم مجدد نتایج جستجو هستند که <<می توانند امتیاز بازیابی اطلاعات یک سند را تنظیم کرده یا رتبه بندی یک سند را تغییر دهند.>>

تنزل رتبه بندی در اسناد فاش شده گوگل

گوگل برای کاهش رتبه بندی یک وبسایت هم معیارهایی دارد. اسناد فاش شده دلایلی را برای کاهش رتبه بندی محتوا ذکر می کنند:عدم تطابق لینک با سایت مقصد: اگر لینکی به صفحه ی اشتباهی در وب سایت شما هدایت شود، می تواند باعث کاهش رتبه بندی شود.نشانه های عدم رضایت کاربر در نتایج جستجو (SERP): اگر نتایج جستجو (SERP) نشان دهند که کاربران از وب سایت شما راضی نیستند، این موضوع می تواند باعث کاهش رتبه بندی شود. به عنوان مثال، نرخ کلیک پایین (CTR) یا بررسی های منفی کاربران می تواند چنین سیگنالی را به گوگل ارسال کند.نظرات کاربران در خصوص محصولات: نظراتی که کاربران در وبسایت ها یا پلتفرم ها در خصوص محصولات می نویسند، می توانند بر رتبه بندی کلی وب سایت تأثیر بگذارند.موقعیت جغرافیایی: گوگل ممکن است برای برخی از جستجوها، نتایج محلی را در اولویت قرار دهد. این امر می تواند بر رتبه بندی وب سایت هایی که محتوای آن ها برای یک منطقه خاص در نظر گرفته نشده است، تأثیر بگذارد.دامنه های دقیق: منظور از این معیار این است که در آدرس وبسایت، کلمات کلیدی مربوط به محتوای کلی وبسایت وجود داشته باشد. به نظر می رسد که گوگل در سال های اخیر اهمیت دامنه های همسان دقیق را کاهش داده است، اما همچنان ممکن است بر رتبه بندی تأثیر بگذارد.محتوای : گوگل به صراحت اعلام کرده است که محتوای مستهجن را در نتایج جستجوی ایمن کاربر فیلتر می کند. بدیهی است که چنین محتوایی در رتبه بندی نتایج جستجوی معمولی تاثیری نخواهد داشت.
تاریخچه تغییرات: گوگل از هر صفحه ای که تا به حال فهرست نویسی کرده، یک نسخه کپی نگه می دارد. به این معنی که گوگل می تواند <<هر تغییری>> که تا به حال در یک صفحه ایجاد شده را <<به خاطر بسپارد>>. با این حال، گوگل هنگام تجزیه و تحلیل لینک ها فقط از 20 تغییر آخر یک URL استفاده می کند.اهمیت لینک ها: این اسناد نشان می دهند که تنوع و ارتباط لینک ها همچنان کلیدی هستند. همچنین، رتبه وبسایت، هنوز هم در ویژگی های رتبه بندی گوگل بسیار پررنگ است.اهمیت برند: نکته مهمی که فیشکین به آن اشاره می کند، اهمیت برند است: <<اگر یک توصیه ی جهانی برای بازاریابانی داشته باشم که به دنبال بهبود کلی رتبه بندی جستجوی ارگانیک و ترافیک خود هستند، این است: برندی شناخته شده، محبوب و معتبر در حوزه ی کاری خود، خارج از جستجوی گوگل، بسازید.>>

اهمیت کلیک های موفق

بر اساس اسناد، اگر می خواهید رتبه خوبی داشته باشید، باید همچنان یک تجربه کاربری عالی و نیز محتوای فوق العاده برای مخاطبین وبسایت تولید کنید. این موضوع نباید خیلی تعجب آور باشد. گوگل از معیارهای مختلفی از جمله <<کلیک های بد>>، <<کلیک های خوب>>، <<آخرین کلیک های طولانی مدت>> و <<کلیک های تایید نشده>> استفاده می کند. منظور از کلیک های خوب و بد به چگونگی تعامل کاربران با وب سایت پس از یافتن آن از طریق صفحه نتایج جستجو (SERP) اشاره دارند. این کلیک ها سیگنالی به گوگل در مورد تجربه کاربر و کیفیت محتوای سایت هستند.به عنوان مثال پارامترهای کلیک های خوب عبارتند از اینکه کاربر زمان قابل توجهی را در صفحه صرف می کند،؛ روی چندین صفحه ی مختلف در وب سایت کلیک می کند؛ در وب سایت اقدام به خرید، ثبت نام در خبرنامه یا هر کارکرد دیگری می کند و اینکه در آینده دوباره به وب سایت بازمی گردد یا خیر. کلیک های بد نیز شامل این مواردند: کاربر بلافاصله پس از کلیک کردن، از وب سایت خارج می شود؛ کاربر زمان بسیار کمی را در صفحه صرف می کند؛ به سرعت به صفحه ی نتایج جستجو بازمی گردد؛ یا شکایت اسپم یا سایر سیگنال های منفی در مورد وب سایت ارسال می کند.اهمیت موجودیت ها: گوگل اطلاعات نویسنده محتوا را ذخیره می کند و سعی می کند تشخیص دهد که آیا این فرد، نویسنده واقعی محتواست یا خیر. این موضوع می تواند بر رتبه بندی تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، محتوایی که توسط یک نویسنده شناخته شده و معتبر در یک حوزه خاص نوشته شده باشد، ممکن است نسبت به محتوایی که نویسنده آن مشخص نیست، از نظر گوگل ارزش بیشتری داشته باشد.
اعتبار سایت: اسناد نشان می دهند که گوگل از چیزی به نام <<اعتبار سایت>> استفاده می کند. این موضوع با ادعاهای قبلی گوگل در تناقض است؛ این شرکت در گذشته وجود چنین امتیازی را تکذیب کرده بود. با وجود این، پس از به روزرسانی پاندای گوگل در سال ۲۰۱۱، گوگل به طور علنی اعلام کرد که <<محتوای کم کیفیت در بخشی از یک سایت می تواند بر رتبه بندی کل سایت تأثیر بگذارد.>> این گفته می تواند به طور غیرمستقیم وجود اعتبار سایت را تایید کند.داده های کروم: یک ماژول به نام <> نشان می دهد که گوگل از داده های مرورگر کروم خود برای رتبه بندی جستجو استفاده می کند. ماهیت دقیق این داده ها و نحوه استفاده از آن ها در الگوریتم گوگل مشخص نیست، اما به نظر می رسد که رفتار کاربران در مرورگر کروم بر رتبه بندی نتایج جستجو تأثیر می گذارد.لیست های مجاز: اسناد فاش شده همچنین به استفاده گوگل از <<فهرست های مجاز>> (Whitelist) اشاره می کنند. به عنوان مثال چند ماژول با نام های isElectionAuthority و isCovidLocalAuthority نشان می دهند که گوگل وبسایت های خاصی را برای موضوعات مرتبط با انتخابات و کووید-19 در لیست های مجاز قرار می دهد.گفتنی است بررسی ها در مورد نحوه ی فاش شدن این اسناد نشان می دهد به احتمال زیاد، این اسناد داخلی به طور تصادفی در یک سند مربوط به بررسی کدهای گوگل گنجانده شده و از آن جا اشتباها انتشار یافته است.

یک افشای تاریخی؛ اسناد محرمانه سازوکار موتور جست‌وجوی گوگل چه نکاتی را فاش کرد؟

گوگل ,رتبه ,بندی ,اسناد ,سایت ,نتایج ,رتبه بندی ,نتایج جستجو ,کاهش رتبه ,رابط برنامه ,تأثیر بگذارد ,۲۰۲۳، افشای عوامل ,بزرگترین رویدادهای مرتبط ,بندی جستجوی yandex، ,جستجوی yandex، نگاهی
مشخصات
آخرین جستجو ها